ספרים | סופרים | משוררים עיתונות | תקשורת המונים

האם ענף הספורט בישראל א-פוליטי | ספר של דר’ חן קרצ’ר

ספרו החדש של דר' חן קרצ'ר מאוניברסיטת אריאל, בוחן את יחסה של תקשורת הספורט ביחסה למגזר הערבי בישראל ומעלה את השאלה עד כמה ענף הספורט בישראל הוא א-פוליטי? וחושף, כי תקשורת הספורט, איננה בדיוק אובייקטיבית כפי שהיינו רוצים לחשוב.
0
0
האם ענף הספורט בישראל א-פוליטי | ספר חדש של דר' חן קרצ'ר
האם ענף הספורט בישראל א-פוליטי | ספר חדש של דר’ חן קרצ’ר

במדינת ישראל אשר בה בולט השסע בין יהודים וערבים, ישנה חשיבות בבחינת כלי התקשורת וכיצד הם מייצגים את המיעוט החי במדינה. קיימות שאלות רבות בנוגע לתפקיד התקשורת בשסע היהודי-ערבי בישראל ובשאלה האם התקשורת מהווה גשר בין הצדדים או דווקא תורמת לפילוג וריחוק. רוב המחקרים אשר עוסקים בשאלת הייצוג התקשורתי של המגזר הערבי עוסקים בחקר מדורים פוליטיים בעתות לחימה ומשברים ביטחוניים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בין שילוב להדרה“, ספרו החדש של ד”ר חן קרצ’ר מן המחלקה למזרח תיכון ב‘אוניברסיטת אריאל’ בהוצאת ‘מרכז תמי שטינמץ למחקרי שלום’ עוסק בסוגיה חשובה ומורכבת זו וחוקר אותה מזווית מקורית וחדשנית. ד”ר חן קרצ’ר, הנו מרצה במחלקה למזרח התיכון באוניברסיטת אריאל ובתכנית לתואר שני בלימודי שלום ויישוב סכסוכים באוניברסיטת חיפה. הוא חוקר של הפוליטיקה הבין-לאומית, יישוב סכסוכים ומדיניות החוץ והביטחון של ישראל.

 גול עצמי של תקשורת הספורט בעברית כלפי קבוצות כדורגל ושחקנים ערביים

במחקרו של ד”ר קרצ’ר הוא בחר לבחון דווקא את ‘תקשורת הספורט בישראל’ ולבחון האם גם בתקשורת הנתפסת כאובייקטיבית ישנה ‘הטיה’ בייצוג המגזר הערבי. במהלך המחקר, נותחו למעלה מ –400 כתבות שפורסמו מאז שנות התשעים, התקופה שבה החלה הנציגות הערבית בכדורגל להתבלט.

עטיפת ספרו החדש של דר' חן קרצ'ר | האם ענף הספורט בישראל א-פוליטי
עטיפת ספרו החדש של דר’ חן קרצ’ר | האם ענף הספורט בישראל א-פוליטי

המחקר בדק את יחסה של תקשורת הספורט בעברית כלפי קבוצות כדורגל ושחקנים ערביים הן בזמני שגרה והן בתקופות של משברים ביטחוניים כדוגמת; האינתיפאדה השנייה, מלחמת לבנון השנייה ומבצע “עופרת יצוקה“. המחקר התבסס על השוואה בין שלושה מקורות עיתונאיים עיקריים; “ידיעות אחרונות“, “הארץ” ואתר האינטרנט “Ynet“.

מסקנות המחקר, הם, כי תקשורת הספורט, מציגה תמונה מורכבת. היא אינה מנתקת בין ספורט ופוליטיקה ונוטה לאמץ גישה לאומית פרו-יהודית בעתות משבר ביטחוני, אך בה בעת היא נמנעת מתיוג והכללה שליליים של הערבים, העלולים לסכן את דימויה העצמי כסוכן אתי מקצועי.

מדורי הספורט בעיתונות העברית מדגישים את הצורך להימנע מאלימות ומקדמים ערכים כדוגמת מקצועיות ותחרותיות. הם נוטים להתייחס לשילוב הערבים בספורט בישראל באופן חיובי תוך הדגשת היתרונות הגלומים בכך והפגנת התנגדות לגזענות.

 כל סוכן חברתי – הממשלה, עיתון או קבוצת כדורגל הפועל בישראל, יכול להשפיע על פיוס ושתוף פעולה במדינה

הדיון בספר, מוכיח, כי ככל שהסכסוך אלים יותר, כן הוא מרבה לחלחל לתחומי הספורט. להשפעה זו יש השלכות מעשיות וכלכליות על הקבוצות הישראליות. סכסוך קצר כמעט אינו מטמיע את חותמו בתקשורת, זאת לעומת איומים ישירים כדוגמת התקפת טילים על אזורים בהם יש מגרשי כדורגל, עוצרים את קיום משחקי הליגה הסדירים ומעודדים סיקור נרחב יותר של הקשר בין האיום הביטחוני לספורט.

נראה, אפוא, כי התקשורת העברית, מכירה בכך שהאלימות והפוליטיקה הלאומנית מהוות איום על תרבות הספורט המקדמת דו-קיום, אולם היא אינה סוכן הקורא לקדם סדר חברתי אלטרנטיבי. חן קרצ’ר, עורך המחקר מסכם; “המחקר, מוכיח, כי כל סוכן חברתי – יהיה זה הממשלה, עיתון או קבוצת כדורגל הפועל בישראל, יכול להשפיע על פיוס ושתוף פעולה במדינה”.

_______

דוקטור חן קרצ’ר, הנו מרצה במחלקה למזרח התיכון באוניברסיטת אריאל ובתכנית לתואר שני בלימודי שלום ויישוב סכסוכים באוניברסיטת חיפה. הוא חוקר של הפוליטיקה הבין-לאומית, יישוב סכסוכים ומדיניות החוץ והביטחון של ישראל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן